Herken je dat als je geen doelen stelt, je eigenlijk niets hebt om na te streven? Het niet stellen van doelen, maakt het dagelijks leven saai. Een afdeling zonder doelen, is een afdeling waar iedere dag mensen komen, dingen doen en weer naar huis gaan. Maar wat is het resultaat? En valt er dan ook iets te vieren? Doelen hoeven niet groot te zijn; kleine doelen zijn ook doelen.

Hier volgen 5 stappen om het probleem aan te pakken. Hiervoor gebruik ik het MSGPI-principe (“MGSPI” staat voor “My God, Such Perfect Idea”. Dit is een mooi ezelsbruggetje om het te onthouden).

Stap 1: Mindset
Het begint bij de mindset want je moet het echt willen! Ok, je wilt het maar dan volgt de vraag “Hoe stel ik doelen?”. Als je een doel stelt, dan is het wel raadzaam om een doel te kiezen die je ook aanspreekt of bij je past. Als je helemaal niets met voetbal hebt, dan heeft het geen zin om als doel te hebben om topvoetballer te worden.

Een voorbeeld:
Je hebt al lang het gevoel dat er iets moet gebeuren aan je gewicht maar je hebt tot op heden nog niets gedaan. Het heeft geen zin om alleen maar door te eten want dat maakt juist dat het ontevreden gevoel verder toeneemt en dus werkt het niet positief. Je weet namelijk al het resultaat van je huidige eetpatroon (dat is (eet)gedrag!).

Stap 2: Bepaal een doel (Goal) en toets deze
Ok, je stelt nu een doel om in 3 maanden 10 kilo kwijt te raken. Vraag jezelf af of dit realistisch en haalbaar is. Zo niet, stel hem dan bij. Als hij goed voelt, ga er dan mee aan de slag. Een doel moet aan voorwaarden voldoen. Hiervoor gebruik je het WEKME-principe (WEKME staat voor “Wat wil je Wel?”, “Is het doel binnen je Eigen controle te bereiken?”, “In welke Kontext speelt het doel (is eigenlijk met een “C” J)?”, “Is het Meetbaar?” & “Zijn er geen Ecologische bezwaren (bezwaren uit je omgeving)?”. Als je deze vragen positief kunt beantwoorden, dan hebt je een goed doel gesteld maar dan moet je ook een strategie hebben want zonder strategie kom je er niet.

Stap 3: Bepaal een Strategie
Ga in deze stap na wie en wat je nodig hebt en moet doem om een plan te maken. Wat zijn de scenario’s die je kunt volgen? Wanneer ga je starten? Hoe volgt je de voortgang? En wanneer is het goed? En wat doe je als je het doel (eerder) gehaald is?
Je besluit je te verdiepen in het afslanken en wat daar voor nodig is. Je komt er achter dat minder eten helpt en als je iets eet, je alleen maar gezondere dingen moet nemen zonder suiker, koolhydraten of andere verkeerde voedingsstoffen zoals verzadigde vetten. Ook kom je er bijvoorbeeld achter dat meerdere keren een klein hapje eten beter is dan je in 1 keer vol eten.

Stap 4: Maak een Plan
Je maakt met deze kennis een plan voor je dagelijkse routine die bijdraagt aan je doelstelling. Schrijf dit op en je hebt een plan! Wat nu?

Stap 5: Implementeer!
Je gaat ermee aan de slag. Op dag 1 doe je netjes je bepaalde schema. Dag 2 net zo enzovoort. Dat moet je dus volhouden tot het moment dat je je doelstelling behaald hebt. Dat heet implementatie. Het advies is om niet af te wijken want dan verlies je het en behaal je het bepaalde doel niet.

Tot zover de stappen. Ik heb je verteld dat het beter is om doelen te stellen en hoe je deze doelen kunt stellen. “WEKME” is een goed middel om een doel te toetsen aan de randvoorwaarden en de MGSPI-regel is handig om via de 5 stappen, heel ver komen. Hoe nu verder?

Pak je eigen gestelde doelen er eens bij. Toets deze eens op het “WEKME-principe” en loop ze nog eens na op basis van de “MGSPI-stappen”. Heb je jouw gestelde doelen met deze informatie bij kunnen stellen en daarmee scherper en/of haalbarder kunnen maken?

Als je jezelf geregistreerd hebt op mijn website en je ontvangt regelmatig mijn mailings, dan mag je jouw doelen mailen met het geregistreerde mailadres naar support@kvad.nu. Ik zal ze gratis voor je nalopen en je van tips voorzien.

Heb je nog helemaal geen doelen en weet je niet hoe je dat moet doen voor jouw afdeling of team, neem dan contact met mij op. Ik kan je helpen!

Vond je deze blog interessant? Ik weet zeker dat er mensen in jouw netwerk zitten, die deze gratis tips ook waardevol vinden en dus is delen van dit bericht, bijvoorbeeld op social media of via een maillijst, geen enkel probleem.